Bossking anordnar e-sports event!

september 13, 2017

E-sport är något som har varit synligt i några år, och behöver uppmärksammas ännu mer. I Sverige har vi bland de största e-sports eventen i världen – Dreamhack. Bossking vill bli lika stora!

Bossking är ett nytt lan-event som är fokus på e-sport, och deras ambitioner är att bli ett av Sveriges mest högkvalitativa event för gamers samt även locka professionella e-sportslag till Luleå.
Ett lan-event är ett evenemang där spelare tar med sig sin dator och spelar tillsammans med andra deltagare, oftast med sina egna vänner. I detta lan-event kommer deltagarna även kunna anmäla sig för att delta i turneringar och vinna stora priser.

Bild från Bossking.se

I Sverige är e-sport relativt stort, men om man jämför med många andra delar av världen så är det en stor skillnad. För att få lite perspektiv på det; League of Legends hade en världscup 2016 och antal tittare uppmättes till 14,7 miljoner tittare runt om i världen. Det är alltså nästan 5 miljoner mer än den svenska befolkningen. Det finns en enorm marknad med många tittare, från alla olika åldrar.

Defend of the Ancients 2, också kallad DotA 2, är ett annat spel som också har uppnått många tittare, nämligen 10,9 miljoner tittare. DotA 2 har rekordet för största prispott hittills inom e-sport. The International är DotA 2’s världscup och hade en prispott på 24 miljoner dollar, varav förstaplatsen vann 10,8 miljoner dollar.

Jämförelse mellan League of Legends, Counter-strike: Global Offensive och Defend of the Ancients 2. Bild från ESC.watch

Vi ställde några frågor till Peter Olofsson, kommunikationsansvarig hos Bossking, angående evenemanget och deras mål

Hur ska ni försöka bli konkurrenter eller komplettera event som Dreamhack? Kommer ni satsa på ett bra lan-event, för ett bra gemenskap eller försöker ni få en stor e-sportscen och mer inflytelserika företag (Fnatic, NiP), eller hur ser era planer ut?

Våra ledord är hög kvalitet och gemenskap. Vi kommer att växa tillsammans med event som Dreamhack . Vi ligger t.ex. på höstlovet för att vi vill inte tävla utrymmesmässigt med Nordsken. Istället ser vi enorma möjligheter och roliga samarbeten kring våra event. Tänk dig att skapa ett kul digitalt hockeyderby i NHL där Luleåvinnaren får möta Skellefteåvinnaren bland vrålande fans, eller tänk om vi kan skicka vinnaren i Counter-strike: Global Offensive på Bossking som ett Wildcard till Dreamhack. Då har Norrbotten en representant på världens största e-sport event. I slutändan älskar vi e-sport och därför vill vi stötta de som jobbar för att få den att växa och bli större i Sverige.

Hur tror du att e-sport kommer förbättra näringslivet?

Jag tror att näringslivet kommer att hitta ett nytt sätt att nå ut till teknikdrivna och tävlingslystna talanger.  E-sport är inte något som görs på slump, det krävs disciplin och taktik, det fungerar likadant i arbetslivet. Jag tror också att det kommer finnas möjligheter att marknadsföra sig via nya kanaler som streaming. Jag ser också en möjlighet att skapa en branschmötesplats kring E-sport management, Spelutveckling och Programmering framöver. IT-branschen i Norrbotten omsätter nära 2 miljarder kronor varje år och de skulle behöva en yta där de kan visa upp hur vital och viktig den är i regionen.

Finns det något du skulle vilja lyfta fram angående Bossking, eller e-sport rent generellt?

Det viktigaste budskapet för oss är att det spelar ingen roll om man är bossking, bossqueen eller bossqueer, e-sporten ska vara till för alla, och för oss är det viktigt att känna sig välkomna. Bossking kan låta lite macho, men ärligt talat det var namnet som fick oss att fnissa mest. En sista sak som jag skulle vilja lyfta upp är att vi söker volontärer och brinner man för e-sport, streaming och gaming så är Bossking ett utmärkt start, så kontakta oss om du är sugen.

 

Vi på Creative Park, tycker det är jättekul att Peter Olofsson och Pontus Ridderström, också arrangör av Bossking, har tillsammans arbetat och spånat på Pyssling, ett evenemang som brukar arrangeras hos oss. Våra mål är att öka samarbetet inom kultur och kreativa näringen, och det känns kul att det finns resultat!


3 Snabba frågor till Sebastian, våran nya praktikant!

Vem är du?

Jag heter Sebastian Berglönn och är praktikant på Creative Park. Bor i nuläget i Boden.
Är en självlärd webbutvecklare som jobbar både med ”framsidan” och även ”backsidan” av en hemsida. Nu på senare har jag även börjat lära mig lite apputveckling.
Tidigare jobbade jag på Telia som kundtjänstmedarbetare mot företag där jag jobbade primärt med försäljning men även faktura.
Förutom en tekniknörd så är jag även basket intresserad och följer den amerikanska ligan väldigt flitigt. Just nu hejar jag på Minnesota Timberwolves, och även vart Lebron James är.

Vad är din roll som praktikant?

Lite allt i allo! Jag gör mycket på de sociala medierna som att skriva blogginlägg, facebookinlägg och skapar event. Jag sitter mycket på mötesplatsen och hjälper vid behov, om det gäller att boka ett konferensrum, ett bord eller hjälper att besvara frågor om att vara Creative Member. Jag kommer även hjälpa mina kollegor angående möten och aktiviteter event som Creative Park anordnar. Dessutom så hjälper jag med att stärka samarbeten och utvecklingen inom kulturella och kreativa näringen.

När kontaktar man dig?

Om ni ska arrangera ett evenemang eller tycker det finns något viktigt att lyfta upp i Norrbotten, så kontakta mig så för jag det vidare i våra kanaler!
Har ni frågor om att vara en  Creative Member så kan jag hjälpa er med det också!
Min email är: sebastian@creativepark.se