Tips på hur du kan förbättra din marknadsföring!

november 16, 2017

Här är 3 tips för dig som vill förbättra din marknadsföring - Att sälja utan att sälja! Dessa tips är ifrån Marcus Zacco, VD för Volymedia.

Den 15 November besökte Marcus oss på Creative Park och pratade om marknadsföring, som var väldigt intressant. Han pratade om hur man kan sälja utan att sälja. Vi gjorde en liten summering och gjorde en lista på 3 tips.

1. Visa empati

Med marknadsföring bör du visa empati och förstå kundens problem. Försök visa att du har genomgått samma problem och att du har lösningen på problemet.
Ett exempel: Kunden vet inte vad en app kostar att göra, men vill gärna veta för att företaget skulle vilja ha en app.

Uttryck dig då att du vet hur det är eftersom priset på en app kan variera ganska mycket, men att ni på företaget jobbar med att skräddarsy priset för varje kunds behov.

2. Marknadsföring kontra försäljning

Marcus pratade om skillnaden mellan marknadsföring och försäljning samt definitionen av båda. Det är en ganska bred tolkning på det, men vi tyckte att hans tolkning var väldigt bra. Marknadsföring är tänkt för att eliminera försäljning. Har du en bra marknadsföring så behöver du inte göra försäljning.

En rätt bra förklaring för båda är: marknadsföring är visa upp en produkt, berätta om den, så kommer kunden till dig och vill ha det. Försäljning innebär att du tar upp ämnet, och har en dialog med kunden och gör det till ett sälj.

Marcus berättade när han jobbade på en elektronikaffär att många ville ha en storbilds-TV men inte hade råd tills det blev superrea. Då ville alla ha dem. När de väl kom till kassan så skulle säljarna sälja försäkring, och med det försöka förtydliga fördelarna med en försäkring.

Marknadsföring i detta scenariot är först aptitretaren på TV-n som sedan gick på superrea. De ville alltså ha TV-n utan att ens behöva prata om funktionerna, fördelarna ifrån säljarna. Försäljningen är när kunderna kommer till kassan och säljarna försöker sälja försäkring.

3. Snabbt få upp uppmärksamheten

I föreläsningen gjorde Marcus en slags uppmärksamhetstrappa för att visa hur snabbt en människa tappar uppmärksamheten vid annonser. För att först få en potentiell kunds uppmärksamhet har du 0,3 sekunder på dig. Det är väldigt kort tid, men om man tänker själv när man sitter på Facebook så skrollar man bara igenom annonser såvida inte man ser något intressant. Om du har fångat upp intresset, har du sedan 3 sekunder på dig att fortsätta hålla kunden intresserad.

Dessa var 3 tips som är ifrån Marcus föreläsning, och vi är väldigt tacksamma över att han har varit och föreläst hos oss.
Hoppas ni finner det här intressant!

Läs mer om Marcus på http://www.marcuszacco.se