Vår egen dag på Norrbotten Media Week

En heldag med paneldiskussioner, presentationer och föreläsningar från flera kreativa personer och företag.

Boka festivalpass

07.30 -09.00 Frukost

Norrbottniska kreatörer samtalar om sina goda  exempel.

Moderator Anders Granberg leder ett samtal om lyckade satsningar inom de kulturella och kreativa näringarna

– Hur kan projektet Creativ Node Fusion bidra till lönsamma kreativa företag i Norrbotten?

Samtal med Carina Henriksson, operaentreprenör och teaterdirektör för Tornedalsteatern. Tomas Karlsson, en av grundarna av Agency9 samt Sara Json Lindmark, tidigare DesignLabland, nybliven chef Publik verksamhet på Norrbottens Muséum och Arne Bergh, Icehotel, konstnärlig ledare och delägare

Projektledarna Annie Arnqvist och Nicke Wikström presenterar  den framtida mötesplatsen Creative Park

 

13.30 -14.00

”sanningen bakom dataspelsundret” Per Strömbäck, verksamhetschef Dataspelsbranscen,  berättar om myter och sanningar bakom den osannolika dataspelsutvecklingen

14.00 – 14.30

”Levla upp din kommunikation ”Andreas Stjärnhem, Creative Director på Sticky Beat

Lek är en av människans allra starkaste drivkrafter. I dagens samhälle har leken fått en så framträdande roll att många forskare anser att vi levlat up till ”homo ludens”, den lekande människan. Och detta öppnar nya dörrar.

 

15.00 – 15.15

” Att driva internationell spelutveckling i norra Sverige”.

Ett samtal med CEO Tobias Andersson, Turborilla. Bolaget är ett oberoende umeåbaserat spelutvecklingsföretag känt för bla Mas Skills Motocross och Mad Skills BMX

15.15-16.00 Key Note:

”Game design, development strategies, market trend projections”

Starr Long, Stellar Effect, USA

  • Starr Long has been making video games for over twenty years, partnering with visionaries likeRichard Garriott and Lane Merrifield. Starr started his career at the legendary studio Origin Systems, where he was the director of Ultima Online, the longest running MMO in history. In 2010, UO was inducted into the Online Game Developers Conference Hall of Fame, the first MMO to be so honored. In 2000 Starr co-founded Destination Games with Richard and Robert Garriott, and later that year it was acquired by NCsoft. Starr was named one of the Top 20 Most Influential People in the Massively Multiplayer Online Industry in 2008 by Beckett Massive Online Gamer Magazine. Starr joined The Walt Disney Company as an executive producer in 2009, where he produced the Disney Parent App for Facebook, 8 mini-games in Club Penguin, Club Penguin mobile 1.0, 5 Educational Game apps for iOS and the Disney Connected Learning Platform. In early 2013, Starr formed Stellar Effect and later that year Starr joined Portalarium to work on Shroud of the Avatar, currently the second highest crowd funded videogame ever. His company, Stellar Effect,  offers consulting on game design, development strategies, go to market planning, and market trend projections,

16.15 -16.45

” Vilka framtida kompetenser och förutsättningarbehöver de kreativa näringarna?”

Panel samtal med Starr Long, Stellar Effect, Per Strämbäck, Dataspelsbranschen, Andreas Stjränhem, Sticky Beat, Birgitta Begvall-Kåreborn, LTUoch Maria Ahlqvist-Juhlin, LTU. Samtalet sker på engeelska. Moderator Anders Granberg